Humor Besökstoppen Follow on Bloglovin

onsdag 24 april 2013

Sparring och idioter

Tjena!

Dagens inlägg handlar om sparring.

Hade träning i måndags som vanligt och ikväll blir det träning igen. Som vanligt. Sparring är min favorit del av kampsports träningen. Som ni som tränar säkert vet så lär man sig ju absolut mest genom att sparras med andra.

Men mina vänner det finns ett problem inom kampsports träningen och det är ett allvarligt problem. Jag brukar kalla det "idioten". Idioten är den där killen som börjar träna i din klubb och som tror att sparring betyder fight. Han som ska visa hur tuff han är genom att köra 120% utan att riktigt veta vad han gör för annars tror han att vi andra inte ska tycka att han är ball.

Just det. Idioten. Vi har en idiot på vår klubb. Han har ingen teknik och ingen rytm. Inget fotarbete, inget flow, ingenting. När man försöker förklara för honom att det kanske "är bättre att du tar det lite lugnt för jag kommer köra lika hårt som du kör mot mig" så säger han "kör bara det är lugnt. Jag har kollat på mycket UFC." Haha va?

Rallarsvingar och nervöst skuttande runt. Sparring med denna kille är som att slåss på riktigt med en full 20 åring på puben. Farligt för dig eftersom han kör med full styrka och verkligen försöker skada dig och farligt för honom eftersom du antagligen är mycket bättre och blir pressad till att försvara dig hårt mot hårt.

Första gången vi skulle sparras så försökte han knäa mig i huvudet. Jag stoppade honom och sa att om du försöker knäa mig igen så sätter jag på mina egna knän. En enkel varning. Han sa att det var ok. Tränaren såg detta och bara skrattade och skakade på huvudet. Sen säger han "Ok, Mike. Just do it." Då kör vi med knän och jag inser att denna kille är en såkallad "sparring idiot". En minut senare är det över och idioten sitter på golvet med ömma revben. Kul. Jag har inte lärt mig någonting men det har han tänker jag. Så fel jag hade.

Nästa gång är det samma historia. Men denna gång leker jag med lite tryck sparkar mot magen och revbenen. Det slutar med att han säger att jag sparkar väldigt hårt och att han har haft dåliga revben sedan tidigare från all "jujutsu" han har kört. Visst hörrö. Förmodligen var revbenet sprucket.

Och sen sist i måndags. Samma grej. Denna gång hårda hooks mot njurarna. Aj aj aj. Idioten verkar inte lära sig någonting. Vill fortfarande inte ta det lugnt även när man frågar om vi inte ska öva lite teknik istället för att köra så jävla hårt. Byter sparring partner. Han sparras mot en av mina 2 tränare och kör med samma attityd mot honom. Ingen respekt alls för tränarna och åker på några ordentliga nitar.

Det jag vill ha sagt med detta är att träning är träning. När du tränar så ska du öva på teknik, snabbhet, styrka, fotarbete etc etc. Men det finns en tid och plats för allt detta. När du sparras så ska du ta det lugnt. Visst kan du köra hård sparring också men hård sparring är meningslöst om du inte har tekniken först. Att svinga runt med rallarsvingar och försöka skada folk hjälper ingen.

Om du är nybörjare så snälla försök inte hävda dig. Du får respekt genom att vara en schysst människa som vill lära sig. Vi som har tränat länge och gått fighter har ingenting emot att köra teknik sparring i ett lugnt tempo med dig tills du har kommit upp till en nivå där vi vet att du vet vad du gör.

Aja det var mitt lilla rant för idag. Ikväll så ska vi träna igen och vi får se om killen kommer tillbaka för lite mer sparring.

Om ni är en sparring idiot eller har erfarenhet av att sparras med idioter som denna människa så släng in en kommentar här under.

Kör hårt så hörs vi senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar